Jagtridning er nok en af de ældste sportsgrene i vor tid. Alle andre former for terræn-ridning stammer herfra.

I England og Irland har man de sidste 1000 år afholdt rævejagter med hunde. I Frankrig har man jagtet kronhjorte, vildsvin og hare i de store skovområder fra Picardy til Normandiet. I Tyskland afholdes der i dag jagter med hunde der følger et for udlagt spor af “ræve urin”.

Med den nye jagt lov i starten af 90’erne blev det endelig forbudt at jagte dyr med hunde i Danmark. Selv om det ikke har været praktiseret i mange år i Danmark.

master-med-hat

I stedet afholder vi i dag jagter med ryttere der “agere ræve” og ridder forrest i feltet med en rævehale siddende fast på skulderen. Traditionen tro ledes resten af jagtfeltet af en master med høj hat.

Fælles for alt jagtridning i dag er nok den nydelse og spænding man oplever ved at ride ud i terrænet, en samlet flok ryttere, og forcere forskellige forhindringer undervejs.

I Danmark er den mest almindelige “jagt uniform” rød jakke, hvide bukser, lange sorte (sort/brune) ridestøvler og en sort ridehjelm. I England rides i tweed jakker og sortejakker med ridehjelm eller bowler.Det er kun master og Whipper-in der rider i rød uniform. I Tyskland ses mange forskellige farver og farconer af ride “dresset”- alt fra grønne til mørke-lilla ridejakker, nogle endda i “kjole”

I dag findes der 4 store jagtrideklubber i Danmark:

Sportsrideklubben

Jydsk Jagtrideklub

Fyns Jagtrideklub

Storstrømsamt Jagtrideklub

Derudover afholder Århus rideklub også en hubertus jagt omkring Wilhelmsborg området